fredag 23 juli 2010

Förlossningen

Efter en natt med orolig sömn åkte vi på lördagen tillbaka till BB oförlösta och fick göra en ny CTG som visade att Pyret var fortsatt stark. Vi fick träffa en ny läkare som inte ville skriva ut oss utan ville att vi skulle vara fortsatt inskrivna. Jag hade min blödning fortfarande, den var som en riklig menstruation. Vi fick åka hem på dagpermission för att återkomma på kvällen för ytterligare en ny CTG. Jag låg hemma hos mamma och pappa på sängen den dagen. Jag och Kalle sov en timme under eftermiddagen innan det var dags att återvända till sjukhuset. CTG kurvan såg bra ut och vi fick åka på nattpermission. Jag var först i valet och kvalet om vi skulle åka då jag haft en konstig känsla av tryck neråt och mer mensvärk men beslutade mig till sist hur som för att åka hem. Vi blev inte många timmar hemma då jag inte kunde komma till ro och for upp och ner på toaletten hela tiden. Kl 01:00 hade jag mer mensvärk och började känna en svag smärta i korsryggen. TENS apparaten fungerade väl sisådär då jag inte hunnit träna på den... Vi åkte in till BB igen där en ny CTG kurva gjordes och denna var fortsatt bra. Barnmorskan uppmuntrade hos att försöka sova och Kalle fick stanna kvar över natten med. Men jag somnade INTE och fick mer och mer ont. Kl 04:30 kände jag att det sa poff och att något började rinna. Jag rusade upp och trodde det var blod först tills vi insåg att det var vattnet som gått. Vattnet var klart och fint. Jag var ganska lugn trots allt och vi fick komma ner till förlossningen bums. Jag hade då öppnat mig 2 cm. Kraftigare värkar drog igång 5 min efter att vattnet gått. Jag fick kopplat en CTG kurva på magen igen och läkarna hade beslutat att denna skulle sitta där. Problemet var att jag endast kunde ligga ner eller sitta på en pilatesboll för att elektroderna skulle ge utslag. Jag kunde inte ens luta mig framåt utan att det slutade mäta hjärtljuden. Kl 08:00 sa Kalle till mig att luta mig framåt ändå då jag inte orkade längre sitta upprakt. Jag klarade inte av att vara still i sängen och på bollen fick ja sitta upprätt som sagt. In kommer då en av de barnmorskorna vi hade i samband med blödningen in. Kändes underbart tryggt att hon skulle vara med oss! Hur som kände hon igen och jag var då öppen 4 cm. Hon frågade kring smärtlindring, då jag var helt slut vid detta laget och CTG kruvan skulle enligt läkarna sitta kvar hela förlossningen. De satte en EDA på mig och jag hamnade i himmelriket. Jag fick en timmes slummer i sängen innan barnmorskan kopplade ett värkstimulerande dropp. En timme efter det kopplats hade jag öppnat mig 9 cm!! Underbart!! Under all denna tid hade jag svårt att använda mig av lustgasen då jag kräktes vid flera tillfällen under hela förlossningen och jag mådde illa. Men nu i slutskedet funkade den kanon fint + att de satte sterila kvaddlar i vänster sida.

Sista biten gick snabbt tills vi var i utdrivningsskedet. Då gick nästa arbetspass på och då visade det sig att det var den andra barnmorskan som var med i samband med blödningen som tog över!! Kunde inte blvivt bättre =) Att krysta ut lilla Mila tog 1h och 45 min. När hon väl var ute fick jag upp henne på bröstet en kort stund för sedan skulle barnläkare titta på henne. Kalle lyckades i alla fall tjata sig till att få gå in och visa upp henne igen för mig innan de gick upp till neonatal med henne. Sen kom Kalle ner tillbaka efter en stund och vi fick äta innan jag fick komma med till neo och träffa Mila ordentligt. Jag är så nöjd med min förlossning trots att den blev helt annorlunda än vad jag tänkt mig. Jag var arg på CTG apparten då jag tyckte den hindrade mig i vad jag kunde göra för att smärtlindra själv men jag förstår ju samtidigt varför den var tvungen att vara påkopplad.

1 kommentar:

Lina Lundberg sa...

Nu har jag 100 koll på förlossnigen, kommer säkert fråga massor ändå när vi träffas men kul att läsa om den. Som sagt det finns inte en ända förlossning som är lik den andra så det är alltid lika kul att höra allas berättelser. Och självklart så satt jag å lipade när jag läste det ;) puss min vackra och duktiga ANNA